Akademik Makale Denemesi - Leonardo Da Vinci ve Dehâsı
LEONARDO
DA VINCI’NİN HAYATI VE YAPITLARININ ÜSTÜN ZEKÂLI BİREY ÖZELLİKLERİ KAPSAMINDA
İNCELEMESİ
Neslihan
AŞIK
ÖZET
Bu çalışmanın amacı;
Rönesans Dönemi’nin en büyük dâhilerinden biri olarak kabul edilen İtalyan
bilim insanı ve sanatçı Leonardo Da Vinci nin hayatı ve yapıtlarının üstün zekâlı
bireylerin zihinsel, sosyal ve kişilik özellikler kapsamında incelenmesidir. Bu yazılamada sanatçının çalışmaları ve sözleri ile çok yönlü zekâsına kanıtlar
bulunacaktır.
Anahtar
Sözcükler: Leonardo Da Vinci, Üstün zekâ
1. GİRİŞ
Leonardo da Vinci, çeşitli alanlardaki araştırmaları ve buluşlarıyla tanınan dünyanın gelmiş
geçmiş en büyük sanatçılarından biridir. Ünlü sanatkâr resim, bilim, mühendislik,
mimarlık, botanik, anatomi ve matematik bilgisiyle döneminden günümüze kadar en
çeşitli ilgi alanına sahip ve en üretken dehası olarak görülmüştür ve görülmeye
devam etmektedir.
Yetkin (1966) , eserinde onun yetenek
ve üstünlüğünden şöyle bahsetmiştir;
“Çoğu
zaman tabiî, bazen de tabiatın üstünde olarak, bir Tanrı vergisi halinde, en
bulunmaz yeteneklerin insana verildiği olur. Tek bir insanda güzelliğin,
inceliğin ve hünerin ölçüsüz denecek derecede bileştiği görülür. O
kadar ki bu imtiyazlı adam nereye dönerse dönsün, her yaptığı iş, öyle üstündür
ki başka insanları aşar ve açık bir gerçek olarak denilebilir ki bu adam diğer
ölümlüler gibi insan sanatının çabasını değil, Tanrıdan aldığı bir yeteneği
kullanır. İşte Leonardo da Vinci’nin kişiliğinde insanlar bunları bulmuşlardır.” (s. 3)
Ve kitabında Da Vinci için söylenenler adına şunları eklemiştir
Eşsiz
olan vücut güzelliği bir yana, onun her yaptığı işte sınırları olmayan bir
incelik vardı; öyle bir ustalık kazanmıştı ki hangi güçlük karşısında kalırsa
kalsın hiç zorluk çekmeden bu güçlüğün üstesinden geliyordu. Büyük gücünde
büyük bir ustalık vardı. Zekâsı ve atılganlığı daima ihtişamlı, pervasız bir
karakter taşıyordu; sağlığında dört bucakta duyulan adı ölümden sonra bir kat
daha yayıldı. San Piero da Vinci’nin oğlu gerçekten Tanrılar arasında yeri olan
eşine az rastlanır bir adamdı.” (s. 4)
Da Vinci'nin üstün kişiliği, parlak zekâsı ve
sanatsal yetenekleri döneminde ve günümüzde her daim merak konusu olmuştur. Da
Vinci çalışmalarında tablolarında buluşlarında birçok farklılık yaratmış
özellikle de sanatsal açıdan kendine özgü bir resim yeteneği geliştirmiştir.
Leonardo Da Vinci ve Hayatı
Avrupa’daki modern isimlendirme kurallarının yerleşmesinden önce tam ismi, “Vincili Piero’nun oğlu Leonardo” manasına gelen “Leonardo di Ser Piero da Vinci” 15 Nisan 1452 yılında İtalya’nın (Empoli
yakınlarındaki) Vinci Kasabası’nda doğdu. Babası varlıklı bir muhasebeci ve
Floransa şehrinin noteri olan Ser Piero Da Vinci, annesi ise kaynaklarda köle
olarak geçen Catherina idi. Gayrimeşru bir çocuk olan genç Leonardo beş
yaşındayken Catherina’dan alındı ve o da bir noter olan büyük babasının yanında
büyütüldü. Amcasıyla bu dönemde iyi ilişkiler kuran Leonardo, birlikte
yaptıkları doğa incelemeleriyle içindeki “sanat aşkı” nın temellerini attı.
1. GİRİŞ
Leonardo Da Vinci ve Hayatı
![]() |
Şekil 1 |
(J.GELB, 1999) kitabında Leonardo
Da Vinci’nin hayatından bahsederken; “Dönem
itibariyle evlilik dışı doğan çocukların Noterler Birliğine alınmaması
nedeniyle Leonardo babasının ve büyük babasının yolundan gidemedi. Eğer kaderin
bu garip cilvesi olmasaydı bütün çağların en büyük muhasebecisi olabilirdi! Neyse
ki, bunun yerine usta heykeltıraş ve ressam Andrea del Verrocchio ( Şekil 1) stüdyosuna
çırak olmak üzere gönderildi.” Şeklinde duygularını ifade etmiştir.
Leonardo
Da Vinci 1966’da Verrocchio'nun atölyesine kabul edilidi. Burada Botticelli, Perugino, Lorenzo
di Credi, Francesco di Simone, Botticini ve Biagio
d'Antonio ile birlikte son derece kapsamlı bir sanat eğitimi aldı. Burada
Da Vinci’nin gelişimi ve üstün yetenekleri Verrocchio’nun asıl efendisi Lorenzo
De’ Medici, II.Magnifico’nun dikkatini çekti.
Çıraklıkla geçirdiği 6 seneden
sonra Leonardo Da Vinci 1472’de Ospedale Santa Maria Nuova’da[1]
bulunan eczacılar, doktorlar ve sanatçılar birliği olan “Company of St. Luke’a
kabul edildi. Leonardo'nun Floransa'daki ilk
dönemlerinin doruğu, San Donato a Scopeto papazlarının siparişiyle yaptığı “The Annuciation” (Besaret[2]) adlı
tablodur. (Şekil
2) Ustasının eserine eklediği melek figürüyle
büyük beğeni aldı. Görünüşe göre Leonardo’nun başkası tarafından
yapılmış bir esere eklediği harikulade bir figürle başlayan sanat hayatı, gelişmeye
ve şaşırtmaya devam edecekti.
![]() |
Şekil 2 |
(Yetkin, 1966)
Kaynaklar Leonardo da Vinci’nin 20 li yaşlarının
başındayken kumral lüle saçları ve duruşuyla görenleri hayran bırakan bir edası
olduğunu söylemektedir. Hayatına birinci kaynaklardan ulaşabilen en eski Sanat tarihi
kurucularından olan (Vasari, 1550) biyografisinde onu “aşırı derecede güzel görünümü, her gamlı
ruhu sükunete kavuşturacak ihtişamdaydı” sözleriyle tanıtmaktaydı. Ancak Leonardo
Da Vinci 24
yaşlarındayken tutuklandı ve Floransa hükümeti
tarafından ters cinsel ilişki suçlamasıyla yargılandı. Her ne kadar dava delil
yetersizliğinden düşmüş de olsa Leonardo Da Vinci, hassas kişiliğiyle düşünüldüğünde
yapacağı şehir değişikliğinin tohumları bu olayla birlikte atıldı. Leonardo 1482’de
Milano’ya taşındı ve burada büyük bir duvara Hz.İsa’nın son akşam
yemeği konusunu işlediği başyapıtı ‘Son Akşam Yemeği’ tablosunu oluşturdu.(Şekil 3)
![]() |
Şekil 3
Leonardo
Da vinci bu eserinde İncil’de de geçen “içinizden
biri bana ihanet edecek” sözünü söylediği anı resmetmiş ve içinde birçok sır barındırdığı iddia edilmiştir. Bu
iddialardan biri de günümüzde oldukça popüler olan
Hiç bir zaman emin olamayacağımız iddialara ve yıllara meydan okuyan bu eser, sanat tarihçisi E. H. Gombrich’in ifadesiyle “insan dehasının en büyük mucizelerinden biri” olarak görülmekteydi. Leonardo Da Vinci Ludovico’nun malikanesini süslemediği veya insanüstü resimler çizmediği sürede botanik anatomi ve matematik ve buluşlarıyla ilgileniyor ve kendini günden güne geliştiriyordu. 1499’da Fransızların Milano’yu ele geçirmesiyle Floransa’ya geri dönen Leonardo, Niccolo Machiavelli[4] ile tanıştı, bu onun için yeni bir resim siparişi almasına neden olacaktı ve bu dönemde iddalara göre takma adı Mona Lisa olan “Madonna Elisabetta” tarihinin en ünlü ve gizemli resmiyle ölümsüzleşecekti.(Şekil 4) Şekil 4
Mona
Lisa portresinin o dönemin kralı tarafından beğenilmediği bilgisi güzümüzde
bazı spekülasyonlara sebep olmuştur. Bu tablonun Madonna Elisabetta’nın birebir
portresi olmadığı Da Vinci’nin ‘Salaino’ dediği genç çırağını da tabloya
yansıttığı iddia edilmiştir.
Şekil 5
Bu iddianın en büyük savunucuları Mona Lisa Tablosunun arkasında görünen
köprünün İncil’de de geçen “Şeytan Köprüsü” olmasıyla benim küçük şeytanım
lakabını taktığı “Salaino” ile
aralarında bağ kurmuş, Leonardo Da Vincinin ateşle oynadığını iddia
etmişlerdir.
Çok değer verdiği
tablosunu ölene kadar yanından ayırmayacak olan Leonardo Da Vinci, son birkaç
yılını dönemin Fransa Kralı I. François’in[4]
yanında çalışarak geçirecektir. Yaşamı boyunca birçok patronu ve hayranı
olmasına rağmen, Fransa Kralı onun dehasının özgün doğasını anlamaya ve
değerini bilmeye yaklaşan belki de tek kişidir. Burada son çalışmalarını
sürdüren ve “Nasıl yaşamam gerektiğini anlamaya başladığımda, nasıl ölmekte olduğumu gördüm.” Sözünü notlarına iliştiren Leonardo Da Vinci 2 Mayıs 1519’da atmış yedi yaşında ölmüştür. Fakat eserleri ve buluşları yüzyıllara örnek olarak ebediyen kalmıştır.
Leonardo Da Vinci ve Çevresi
Prof. Dr. Ümit Davaslıgil’in de aktardıklarına
göre Csikszentmihalyi’nin savunduğu zekâ üzerindeki çevre etkisi Leonardo Da
Vinci merceğinden incelendiğinde, ne yazık ki hiçbir zaman meşru bir çocuk olarak görülmemiş
olan genç Vinci ailede sadece amcasının duygusal desteğine tutunabilmiştir. Da Vinci’nin en büyük şanslarından biri ise yaşadığı Rönesans Dönemi olmuştur. Dönemde
kat kat değerli görülen sanatkar ve bilim adamları Leonardo Da Vincinin üstün
yetenekleri ve gelişimine katkıda bulunmakta gecikmeyeceklerdir. Onu ilk
keşfeden ve sanatçılar çevresine tanıtan Verrochio’nun asıl efendisi Lorenzo
De’ Medici, I. Magnifico olmuştur. Ünü yayılan Leonardo Da Vinci’nin "Son akşam
yemeği" tablosunu yaparken sarayda tanıştığı bir çok matematikçi ve sanatkar
onun ufkunun gittikçe açılmasına sebep olmuştur ve böylece Leonardo Da Vinci
yıllara damgasını vuracak çok yönlü zekasını bir bir kanıtlamıştır.
Leonardo Da Vinci’nin Üstün Yetenek ve Özellikleri
a)Çok yönlülük
Kuşkusuz çağının en büyük çok yönlü zekası
kabul edilen Leonardo Da Vinci, sadece tablolarıyla değil alanı dışındaki matematik,
hidrolik, anatomi, botanik, mimari ve savaş araçları dizaynlarıyla kendini
tarihe altın harflerle kazımıştır.
Notlarında yer verdiği “Bilimle sanat, mantıkla hayal gücü arasında denge geliştir.” Sözü belli ki onun yol haritası olmuş, bu kadar zengin konu yelpazesine sahip resimleri için ise şu yorumu getirmiştir;
“ Çizdiğim her resim kendi yaşamıma
sorduğum bir soruydu.”
İlgi alanlarının pekçoğunda yetkin olan Leonardo Da Vincinin eserleri incelendiğinde ;
·
Anatomi
çalışmalarında dönemin gerçeğe en yakın fetüs çizimi takdire şayandır.(Şekil
6)
Şekil 7
·
Matematik bilgisini eserlerine ve buluşlarına yansıtabilen
nadir insanlardan olan Leonardo Da Vinci’nin Vitruvius Adamı(Şekil 8), Rönesans döneminde yapılmış örnek
bir bilim ve sanat eseri olma özelliğini taşıyıp, Leonardo'nun oranlara duyduğu
ilgi ve merakın açık bir kanıtıdır. Günümüzde
Şekil 8
Şekil 9
Şekil 10
·
Amcasıyla gelişen doğa sevgisi ve ilgisini botaniğe yönelten
Leonardo Da Vinci not defterindeki çiçek çizimleriyle de ruhunun inceliğini de
ortaya koymuştur.(Şekil 11)
“Doğa hiçbir zaman kendi yasalarına karşı çıkmaz.” (Leonardo Da Vinci)
Şekil 11
·
Günümüzdeki birçok buluşa temel sağlayan
çizimleriyle Da Vinci, mühendislik dehası olduğunu birbirinden değişik yüzlerce fikirini [4] not
defterine çizdiği harika eskizlerle ortaya koymuş ( Şekil 12) fakat ne yazık ki sağ olduğu süre
içerisinde bunları gerçekleştirme fırsatı bulamamıştır. (Şekil 13)
Şekil 12
Şekil 13
b) Duyarlılık
ve Hassaslık
Ünlü
sanatçı, aşırı duyarlı bir sinir sistemine ve inceliğe sahipti. Tasarladığı
savaş aletlerini her milletin
hürriyetini savunabilmesi amacıyla yaptığını bile bildirmişti. 24 yaşındaki
eşcinsel soruşturmasının ve anne sevgisi eksikliğinin yaratıcılık ve duygusal hayatını
olumsuz yönde etkilediğini söylemek mümkün olmakla birlikte Leonardo’nun
kendinin de dediği gibi ; “ne kadar
hassas olunursa o kadar çok ıstırap çekilir…çok ıstırap.” O adeta bilgiye aşık bir adamdır ve sözlerinden biri de
şudur; “İnsanın bilgisi arttıkça sevgisi de
çoğalır.”
c) Kararlılık
Leonardo
Da Vinci’yi gittiği yoldan hayatı boyunca kimse döndüremedi. O bir
sözünde buna değinerek “Engeller
zorluklar beni yıldıramaz, Her engel beni daha iyiye doğru kaçınılmaz değişime
iter. Gözünü bir yıldıza diken kişi kararını değiştirmez.” Demiştir ve Da
Vinci, sanat hayatı boyunca insanlığa faydalı olmak adına birçok şey yapmıştır.
d)Liderlik Yeteneği
Leonardo
hayatı boyunca krallar ve saygın insanlardan pek çok görevler almıştır. Yönettiği pek çok organizasyonda başarı sağlayan
Da Vinci, bir diktatör değil dürüstlüğüyle pek sevilen ve sözü dinlenen bir üstat
olmayı başarmıştır.
e)Yaratıcılık
Bu
alanda uzman kişilerin makalelerinin yer aldığı değerli kitapta üstün zekalılar
için
Leonardo Da Vinci’nin tasarım dünyası İtalya ile de sınırlı değildi. Yeteneklerine ve tutkularına uygun düşen bir yaratıcı etkinliğin, nerede ve kim için olacağının onun açısından önemi yoktu. Onun etkinlik alanı tüm dünya, yararlı olmak istediği ise tüm insanlıktı. Topkapı Sarayı arşivinde bulunan Leonardo’nun II. Beyazıt’a yazdığı bir mektubun çevirisine kitabında yer veren (Adıvar, 1954) olaydan şöyle bahsetmiştir; “Leonardo’ mektubunda çarkları rüzgârla dönen bir değirmenden ve gemilerin suyunu boşaltmaya yarayan bir tulumbadan söz ettikten sonra asıl konuya geçmekte ve Galata ile İstanbul arasında kurulacak köprü üzerine planlarından bahsetmektedir." Ne yazık ki bu ünlü dehanın iş isteği padişahımız tarafından dönem şartları itibariyle kabul edilememiştir. Leonardo Da Vinci farklı alanlarda özgün olarak ifade edilebilecek yüzlerce yapıt ortaya koymuştur ve sanat anlayışının altını şu çözüyle çizmiştir; “Ruhun elle birlikte çalışmadığı yerde sanat olmaz.”
SONUÇ
Böylesine
çok yönlü bir zekâ örneğinin üzerine yıllar boyunca tartışmalar sürmüştür. Uzmanlar
Da Vinci’nin birçok eserini tamamlanmadan bırakmasına çeşitli sosyal ve politik
açıklamalar getirmişlerdir. Çok fazla bitirilmemiş eser nedeniyle bazıları onu
başarısız olarak dahi damgalamışlardır. Ancak, Profesör Morris Philipson
inandırıcı bir şekilde, bunun Kolomb’u Hindistan’ı keşfetmediği için eleştirmek
gibi bir şey olduğunu söylemektedir.
Benvenuto Cellini’ye göre, onun yaşantısına birinci dereceden tanık olan François dünyaya asla Leonardo kadar bilgili bir insan gelmediğini, ve sadece heykel, resim, ve mimaride değil, ayrıca felsefede de onun büyüklüğünü teyit etmiştir. Leonardo Da Vinci’nin uzandığı alanlarda yetkin, gelmiş gelmiş en büyük dahiler arasında bulunduğu görüşü daha uzun tarihler boyunca geçerliliğini koruyacaktır. KAYNAKÇA
Adıvar,
A. A. (1954). Hakikat Peşinde Emeklemeler. içinde İstanbul.
Atalay, B. (2004). Matematik ve Mona Lisa : Leonardo da
Vinci'nin Sanatı ve Bilimi. İstanbul: Albatros Kitap.
Brown, D. (2003). Da Vinci Şifresi. İstanbul: Altın
Kitapevi.
Davaslıgil, Ü. (2004). Üstün Çocuk. R. Şirin, & A.
Kulaksızoğlu içinde, Üstün Yetenekli Çocuklar: Seçilmiş Makaleler Kitabı
(s. 211- 218). İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
J.GELB, M. (1999). Leonardo Da Vinci'nin Yaşamı. Leonardo
Da Vinci Gibi Düşünmek (s. 27-32). içinde İstanbul: Beyaz Yayınları.
Vasari, G. (1550). Life of Leonardo Da Vinci. The Lives
of the Great Architects, Painters and Sculptors of Italy. içinde
Florence, İtaly.
Vincetti, S. (2012). Antik Çağın Gizemleri - Mona Lisa'nın
Sırrı. National Geographic Channel.
Yetkin, S. K. (1966). Leonardo Da Vinci'nin Sanatı.
İstanbul, Türkiye: Milli Eğitim Basımevi.
|
[1] Yeni Santa Maria
Hastanesi
[2] Müjde
[3] Niccolò di Bernado dei Machiavelli (3 Mayıs 1469 – 21 Haziran 1527), tarih ve politika biliminin kurucusu sayılan Floransalı düşünür
[4] Hareketli Havan Topları, Tırpanlı Savaş Arabaları, Zırhlı Araçlar, Çok Namlulu Tüfek, Yol Sayacı, Baskı Makinesi, Mekanik Testere, Asma Köprü, Kanal Kazma Aracı, Haliç Projesi ve daha niceleri
Güzel bir çalışma olmuş. Tebrikler..
YanıtlaSil